Συμβουλές Διατροφής

 
 
 
 

Έξυπνοι τρόποι και μυστικά στην διατροφή για να πετύχετε καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου παράλληλα με την λήψη της αγωγής

Αν έχετε σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 θα πρέπει να κάνετε έξυπνες επιλογές στα γεύματά σας. Είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγετε την συχνή και μεγάλη κατανάλωση τροφών που κάνουν γρήγορη αύξηση του σακχάρου όπως είναι το άσπρο ψωμί , τα αναψυκτικά με σάκχαρη, το ρύζι, τα ζυμαρικά, οι πατάτες, τα έτοιμα συσκεβασμένα γρήγορα γεύματα και τα σνακς. Ακόμα και αν δεν έχετε σακχαρώδη διαβήτη αυτές οι τροφές μπορεί να σας οδηγήσουν σε αντίσταση στην ινσουλίνη, κατι που σημαίνει οτι ο οργανισμός παράγει ινσουλίνη η οποία όμως δεν δρα γρήγορα και αποτελεσματικά με αποτέλεσμα το σάκχαρό σας μέτα το φαγητό να μήν επανέρχεται γρήγορα όπως θα έπρεπε στις δυο ώρες στα φυσιολογικά επίπεδα.

Αν είμαι άτομο με διαβήτη, πρέπει να αποφεύγω όλους τους υδατάνθρακες ;

Είναι μύθος ότι οι διαβητικοί δεν πρέπει να τρώνε υδατάνθρακες. Οι υδατάνθρακες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

  1. Τους απλούς ή ταχείας απορρόφησης, που διασπώνται πολύ γρήγορα και ανεβάζουν πολύ γρήγορα τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα με αποτέλεσμα το πάγκρεας να παράγει περισσότερη ινσουλίνη.
  2. Τους σύνθετους ή βραδείας απορρόφησης, που διασπώνται αργά και προκαλούν χαμηλή αύξηση σακχάρου στο αίμα, όταν καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.

Ο διαβητικός πρέπει να επιλέγει τους σύνθετους υδατάνθρακες που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες και μη επεξεργασμένοι, όπως μαύρο ψωμί ή πολύσπορο, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, ρύζι μη αποφλοιωμένο, μπορεί να τρώει όλα τα φρούτα της αρεσκείας του, αλλά άγουρα και να προτιμά τα ωμά λαχανικά που έχουν φυτικές ίνες και καθυστερούν την απορρόφηση γλυκόζης, ώστε μεταγευματικά να μην αυξάνεται το σάκχαρό του. Η κατανομή της τροφής σε μικρά και συχνά γεύματα και η άσκηση, είναι πολύ σημαντική ώστε να μην υπάρχουν οι αυξομειώσεις της γλυκόζης του αίματος.

Αρτηριακή Υπέρταση και Διατροφή

Η διατροφή αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, τόσο για την πρόληψη, όσο και για την αντιμετώπιση της Υπέρτασης. Μέσω της κατάλληλης διατροφής μπορεί να μειωθούν οι δόσεις των φαρμάκων ή και σε πολλές περιπτώσεις να καθυστερήσει, ακόμη και να αποφευχθεί η φαρμακευτική αγωγή.

Διατροφικοί παράγοντες που αυξάνουν την αρτηριακή πίεση είναι η υπερκατανάλωση αλατιού, κορεσμένων λιπαρών, η αυξημένη πρόσληψη ζάχαρης και η υπερβολική πρόσληψη πρωτεϊνών. Εν αντιθέσει, διατροφικοί παράγοντες που την μειώνουν είναι το κάλιο, το μαγνήσιο, οι φυτικές ίνες και η επαρκής κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων.

Τα άτομα τα οποία παρουσιάζουν υπερευαισθησία στο νάτριο πρέπει να μειώσουν την πρόσληψη νατρίου σε 1500 έως 2300 mg/ ημέρα, τόσο μειώνοντας το αλάτι, όσο και τρόφιμα που το περιέχουν, όπως είναι τα αλατισμένα τυριά και οι ξηροί καρποί, τα παστά, τα κονσερβοποιημένα και τα καπνιστά προϊόντα. Σημαντικές ποσότητες αλατιού έχουν ακόμα οι ελιές, τα τουρσιά, το αλατισμένο βούτυρο, οι έτοιμες σάλτσες, τα πατατάκια και το πρόχειρο φαγητό τύπου fast food.

Αύξηση της πρόσληψης καλίου από φρούτα κυρίως και λαχανικά, σε ποσότητα που να φτάνει τα 3,5-4,6 γρ καλίου ημερησίως φαίνεται να είναι επίσης σημαντική. Το κάλιο δρα σε συνεργασία με το νάτριο για την καλή ρύθμιση των υγρών του σώματος. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσο μεγαλύτερη είναι η πρόσληψη καλίου και μικρότερη αντίστοιχα η πρόσληψη νατρίου, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει το άτομο να διατηρήσει την αρτηριακή του πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα.

Η συσχέτιση του βάρους με ένα πλήθος παθήσεων, μεταξύ αυτών και της υπέρτασης είναι λίγο έως πολύ γνωστή σε όλους μας. Σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα, μια μείωση του σωματικού βάρους της τάξεως των 10 κιλών μπορεί να αποφέρει μείωση της αρτηριακής πίεσης κατά 10-20 mmHg.